Friday 27 April 2012

mari berpelangi!

hola2. ceria2 tak hari ni seceria kek pelangi ;-)
saya kenal kek pelangi ni melalui blog. masa kek pelangi ni tengah glamor, rata2 blog dok citer pasal kek pelangi. semangat blogger2 makan ni menceritakan keghairahan mereka membuat kek pelangi.
x pasal2 mempengaruhi saya juga untuk membuat kek pelangi. jd sy pun godek2 la resepi di internet.  akhirnya saya terjumpa blog resepi dari Martha Steward. dengan excited saya membuat kek tersebut. bila kek siap, x sabar2 nak makan. alamak! manis banget!!!! huih giler kentang manisnya. boleh kena kencing manis gamaknya. huhuhu.




ada satu hari tu bestfriend saya order kek pelangi. saya pun buat dan kurangkan sedikit jumlah gula dalam adunan. dengan harapan manis akan berkurang. rupa2 nya masih manis lagi! itu komen kawan saya. aih.. resepi mat saleh ni memang manis sangat ker. almaklumlah mereka ni kan suka makan manisan. dek kerana manis tu, maka saya lupakan sebentar resepi kek pelangi.

sehinggalah baru2 ni ada ex-student (sairul) nak order kek pelangi. walau dalam keadaan yakin x yakin, saya terima order tersebut. namun saya tidak lagi menggunakan resepi dari martha. saya telah mendapat resepi baru yg pada saya sangat menarik untuk dicuba. ada pula pesanan tambahan dari sairul. dia nak setiap layer color tu mempunyai perisa yang berbeza2. erk. itu mmg menarik tp bagi saya yang belum pernah mencuba, saya risau akan hasil pertama nie. huhuhu. tp sairul cakap dia terima je hasil tu nnti. hihi.

malam tu dengan penuh semangat saya siapkan adunan kek tersebut. sepanjang masa saya berdoa semoga hasil kek tu memuaskan. tp sy dpt rasakan kek tu mmg agak menarik sbbnya setiap layer ada perisa berbeza tambahan pula topping tu adalah cream cheese (chewah! perasan! hihi)

dek kerana kek pelangi ni tinggi, kotak kek tu xleh ditutup. so terpaksalah berjaga2 dgn penutup kotak. takut merosakan atas kek pulak. rasanya dorg kena cipta kotak tinggi pulak la.huhu. esoknya kek selamat dihantar kepada sairul di alamanda.

saya minta dia bagi feedback kek tu. maklumlah 1st time cuba resepi tu. tp dok tunggu2 xde gak respon. sampai saya dok pikir, x sedap ke...huhuhu. sampailah satu hari kawan sairul (x-stud sy jugak) bagi respon. katanya sedap! alhamdulillah... sy pulak terliur nak mencuba. xpe tggu birthday ayah sy next week sy akan buat rainbow cake! ;-)







No comments:

Post a Comment